- Tesla blijft de prijzen van zijn elektrische auto’s verlagen.
- Dat betekent dat de winstmarge iets is gedaald, maar de productiekosten dalen ook.
- Dankzij de prijsverlagingen kan Tesla de concurrentie voorblijven bij behoud van marktaandeel.
- Lees ook: Tesla verlaagt de prijzen van de Model Y in Nederland opnieuw met duizenden euro’s
De door Tesla gestarte prijsoorlog op de markt voor elektrische auto’s is nog lang niet gestreden.
Op de korte termijn blijft het bedrijf van Elon Musk de concurrentie makkelijk voor in de strijd om marktaandeel. Tesla is in staat om prijzen te verlagen, voornamelijk door de forse kostenbesparingen die de fabrikant weet te behalen tijdens de productie.
In het laatste kwartaal van 2023 kreeg de autofabrikant het wederom voor elkaar om de gemiddelde kosten voor het bouwen van een auto te verlagen.
Tussen oktober en december kostte de productie van een Tesla gemiddeld 36.000 dollar (33.000 euro), waar dat het kwartaal ervoor nog 37.000 dollar was, blijkt uit het woensdag gepubliceerde financiële verslag over het vierde kwartaal van 2023.
Tesla geeft deze kostenbesparing grotendeels door aan klanten. Het verlaagt de prijzen van de auto's met enige regelmaat, waarmee het tegelijk de concurrentie laat zien hoeveel macht het heeft over de prijsstrategie op de markt voor elektrische auto's.
Tesla levert in op winstmarge, maar kan dat hebben
De Amerikaanse autobouwer heeft altijd al veel ruimte gehad wat betreft de winstmarge, omdat die relatief hoog is vergeleken met de concurrentie. Maar de verlaging van verkoopprijzen heeft er ook voor gezorgd dat de winstmarges dunner en dunner zijn geworden.
Waar Tesla eerst met een bruto winstmarge 40 procent werkte, was dat in het afgelopen kwartaal nog maar 17,6 procent. Dat is overigens nog steeds bijna twee keer hoger dan het gemiddelde van 9 procent in de industrie.
Terwijl Tesla met de prijzen blijft stunten, zijn andere autofabrikanten daar logischerwijs niet blij mee. CEO Carlos Tavares van Stellantis (moederbedrijf van onder ander Peugeot, Opel, Fiat en Maserati) liet vorige week weten dat hij niet mee wilde doen aan de prijsoorlog, maar noemde hierbij Tesla niet bij naam.
"Als je in de prijzen gaat snijden zonder daarbij aan je kostenplaatje te denken, krijg je een bloedbad. Ik probeer een race naar de bodem te voorkomen", zei Tavares.
CEO Jim Farley van Ford wees onlangs op de risico's van de strategie van Musk: "Ik denk dat hij gaat leren dat de nieuwigheid van producten een belangrijke factor is", zei Farley. "Op een gegeven moment wordt het product gemeengoed, waardoor je het momentum verliest om premium prijzen te hanteren. Dat is iets heel gevaarlijks."